InformaceReportážeSemináře

Recenze: Studenti studentům aneb jaký volitelný seminář ti doporučím?

Volitelně povinné semináře pro třetí a čtvrtý ročník nejsou žádnou novinkou. Mají sloužit jako nadstavba probíraného učiva, příprava na maturitu, nebo jako příprava na vysokou školu.

Doposud si studenti do třetího ročníku vybírali právě dva povinně volitelné dvouleté semináře a do čtvrtého ročníku právě dva jednoleté. Letos seznam seminářů obsahuje několik nových věcí. Přibyly nové semináře, změnily svou podobu, nebo je převzal nový vyučující. Novinkou jsou také jednoleté semináře pro třetí ročníky. Tyto předměty se volí vždy na následující školní rok. Právě teď probíhá první výběrové kolo volitelných seminářů pro rok 2022/23. V tomto kole se zjišťuje zájem o jednotlivé semináře. Uzavře se 8. dubna. Pak budou následovat další výběrová kola, o kterých studenty informují jejich třídní profesoři.

Volba se tedy týká studentů z druhých a třetích ročníků a my, redakce ČasÁGu, jsme se rozhodli sepsat anonymní výpovědi studentů, které by studentům mohly pomoci nebo je utvrdit v jejich výběru.

Dvouleté semináře pro 3. ročník

Dějiny umění, vyučující: PaedDr. Jaroslav Němec

„Užívám si každou hodinu, celkově mě toto téma baví a pan profesor Němec umí látku podat zajímavě (líbí se mi ukázky z každého období, kreslení různých nákresů, půjdeme i na výstavy).” 

„Opravdu doporučuju, pan profesor Němec je fajn, probere se to, co se má, občas se jde i na nějakou výstavu. A k maturitě z dějin připraví a sám dává i podklady k jednotlivým otázkám, někdy dává rovnou vypracované jednotlivé okruhy.”

„Pokud vás to fakt zajímá, tak je to super. Pan profesor Němec ví o čem mluví a ví toho strašně moc, nikdy mě to nepřestane fascinovat. Někdy se sice všichni cítíme trošku zahlcení učením a materiály, ale zas je to všechno fakt hrozně zajímavé a mně osobně to za to určitě stojí. Nepíšou se žádné testy, ale každý půlrok je seminárka s různou, někdy trochu zvláštní, tématikou, ale vždycky je to něco dost kreativního. Navíc se budou probírat všechny maturitní otázky, takže pro ty, co by chtěli i maturovat, ideální. Jak jsem řekla, jestli vás umění baví, moc doporučuji.”

Langue française, vyučující: Mgr. Benoit Meunier

„Se seminářem jsem moc spokojená! Připravujeme se na DELF B2, rozvíjíme slovní zásobu a často se i docela nasmějeme. Kdo plánuje DELF, nebo má rád francouzštinu, vzhůru do toho!“ 

„Na francoužtině jsem velmi spokojená. Pan profesor je velmi milý, snaží se nám vyjít vstříct v tom, co bychom chtěli dělat, jestli přípravu na maturitu, jazykové zkoužky, literaturu, nebo pilovat mluvení…. Nabízí nám možnosti a je s ním legrace. V hodinách mluvíme i o aktuálních událostech a o věcech, které nás zajímají, děláme poslechy i psané úkoly.“

Moderní česká historie, vyučující: PhDr. Petr Churan

„Obsah rozhodně zajímavý a důležitý. Na normálním dějepise člověk nemá možnost jít tolik do hloubky minulého století v naší zemi. Proto je seminář zajímavý. Člověk se učí o něčem, co je mu vlastně blízké z pohledu toho, že už to naši rodiče zažili a z historického hlediska to bylo nedávno. Seminář má i přesah do současnosti. Je zvláštní učit se i o něčem, co člověk (sice jako malé dítě) zažil. Velkou časovou zátěží, a to hlavně ve čtvrťáku, jsou prezentace, které musí člověk pořád dělat. Všechna nová témata totiž představují studenti. Pan profesor témata nepředstavuje, maximálně doplňuje prezentujícího žáka. Člověk si řekne, že prezentace není moc, ale když je na semináři osm lidí, tak na každého vyjdou nejméně dvě, spíše tři. A to mi věřte, že ve čtvrťáku vám už i tak jde hlava kolem a to poslední, na co máte chuť, čas a nervy je dělání obsáhlých prezentací, protože vy jste ti, kteří to téma “učí”. Samozřejmě taky musíte počítat se seminárkou. To ale není tak strašné, jak se vás snaží všichni profesoři přesvědčit. Jen je to opět časově náročné v době, kdy byste se potřebovali soustředit na něco úplně jiného.“

„Musím zkonstatovat, že to je velice přínosný seminář a hlavně se zde studenti opravdu dozví mnoho informací nad rámec klasické výuky, kde se moderní dějiny ani nestihnou. Pan profesor Churan je mistr ve svém oboru a ví toho opravdu hodně. Vadí mi ale hodně neosobní přístup, kdy si ani po dvou letech nezapamatoval moje jméno a možná ani neví, kdo jsem. Seminář probíhá tak, že každý student dělá 2 prezentace za rok na dané téma od pana profesora a poté se o tom debatuje.“

Mezinárodní vztahy, vyučující: PhDr. Marie Bicková

Dle slov studentů seminář není žádná “pohodička”. Učení paní profesorky Bickové je hodnoceno velmi kladně. Paní profesorka vyžaduje aktivní zájem o daná témata a základní orientaci v historii 20. století. Ale není přísná, dává prostor pro otázky a diskuzi. Je zde možnost se aktivně zapojovat, ale i svoboda nezapojit se tak aktivně. A prý se zde nepíší testy, možná je to ale distanční výukou.

Součástí tohoto semináře je seminární práce a je možné z něho maturovat. 

„Bicková je super.“

Psychologie, vyučující: Mgr. Denisa Fousková

„Často na hodinách pouze prezentují studenti a poslouchat je dvě hodiny v kuse často trochu unudí. Když ale prezentuje paní profesorka, je to skvělé. Je strašně hodná, vstřícná a pomůže se vším. Když vychází známka mezi, vyzkouší vás a ještě vám radí. Seminárka se na semináři píše, ale profesorka se vším poradí a vše řekne. Pro lidi, kteří chtějí na psychologii nebo peďák, je to skvělý seminář.“

„Paní profesorka je skvělá. Probíraná témata jsou zajímavá, každý si nějaké vybere a zpracuje, zbylá zpracuje paní profesorka. Trochu škoda, že víc témat neprezentuje ona, od ní jsou nejlepší. Je moc milá a ochotná, dokonce s námi zkoušela i meditační techniky. Hodně se věnuje maturantům, nejvíc se na ně v hodinách soustředí a často je více vyvolává.“

„Psychologie je naprosto super, z paní profesorky Fouskové jde vidět, že ji to baví a nědělá to jen tak. Samozřejmě, pokud vás psychologie nezajímá, tak vám to bude připadat složité nebo možná nudné, ale pro ty, co mají zájem, je to výborné.

Stát a právo, vyučující: PhDr. Petr Churan

„Náplň semináře je zajímavá, ale nepřijde mi, že bych o právu něco více věděl. Může to být ovlivněno distanční výukou, ta zkomplikovala vše. Prezentace si připravují studenti, pan profesor vždy něco doplňuje. Škoda, že více neprezentuje také on. Pro někoho, kdo přemýšlí o studiu práv, ale není si jistý, jestli by ho bavilo, seminář bohužel moc nepomůže.“

„Pro někoho, kdo nemá rád typ výuky pana profesora, to není vhodný seminář. Při prezentacích často skáče do řeči a když vám podá otázku, většinou si na ni sám odpoví, než stihnete otevřít pusu. Vědomosti rozhodně má, ale jejich předání je někdy zmatenější. Přijde mi, že z práva nic moc víc neumím, celý třetí ročník se probírá pouze historie práva a prezentace spolužáků nejsou dostatečný výklad. Seminární práce se píše, ale není to žádná katastrofa, stačí vše udělat na čas a není problém.“

„Nejlepší seminář, i když vás to občas bude bolet, jakože hodně.“

Audiovizuální tvorba, vyučující: Mgr. Miroslav Srp

„Seminář z audiovizuální tvorby, jak jednoletý, tak dvouletý, je skvělý a oblíbený, i když je mnohými studenty podceňovaný, však opak je pravdou. Student nemusí mít žádnou předešlou zkušenost s fotografováním a programy, ve kterých se pracuje (např. Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro), protože pan profesor Srp se vším rád pomůže a ochotně poradí. Díky skvělému přístupu pana profesora se nikdy nebudete nudit a vždy se na seminář těšit! Úkoly, které studenti plní, jsou zábavné a rozhodně je v budoucnosti využijí, jak při běžné úpravě fotografií, tak například v úpravách na vyšší úrovni. Seminář je pro všechny, koho baví fotit, točit videa, stříhat je, nebo také pro ty, co se chtějí zlepšit v základních dovednostech okolo střihu, fotoshopu a jiné. Samozřejmě, studenti musí opravdu chtít a trochu do toho vložit něco ze sebe a sami se dále rozvíjet, například díváním se na četné tutoriály na YouTube. Mnoho lidí si poté vybírá z něj maturovat, protože stačí natočit maturitní video na volné téma, které pak tvoří polovinu známky a druhou polovinu tvoří teoretická část. (Pro statistiku – tento rok, 2022, z tohoto semináře v našem ročníku maturuje 12 ze 14 lidí).“

„AVT je opravdu skvělý, když tam přijdete skutečně nemusíte umět naprosto nic a vše se naučíte, jelikož pan profesor je moc hodný a trpělivý a pomůže s čímkoliv. Stříhají se videa, natáčí se vlastní videa a potom je velká sranda koukat společně na videa ostatních. Pracuje se ve škole na předplaceném programu Adobe, ke kterému existuje stovky videí, takže se to naučí opravdu každý. A i když na mě seminář zbyl náhodou, jsem opravdu šťastná za to, co vše jsem se naučila.“

Deskriptivní geometrie, vyučující: Mgr. Svatava Jiroušková

„Seminář z deskriptivní geometrie je náročný, ale paní profesorka je super a vždy pomůže.”

„Pro budoucí architekty je to skvělá volba.“

„Jiroušková je úžasná profesorka, skvěle umí matematiku a navíc ji umí pořádně naučit, všechno od ní chápu.“

Seminář z biologie, vyučující: Mgr. Jiří Brada, Mgr. Jana Hirnšálová

Pozn.: Seminář vedl v minulých letech pouze pan profesor Brada. Letos nově i paní profesorka Hirnšálová.

„Pan profesor Brada nemá často ucelené téma, a tak to vypadá často chaoticky. Ale má to i světlé chvíle, kdy se dozvíte zajímavé informace. Ale bylo řečeno, že 1. rok je spíše přípravný na vypracování seminární práce, u které je téma volné, jen to má být do konce roku sepsané. A druhý rok se bude věnovat maturitním otázkám (a prý i přípravě na medicínu), tak uvidíme. 

„Seminář z biologie je ve třetím ročníku zajímavý a rozšiřuje témata rozebíraná v normálních hodinách biologie. Ve čtvrtém ročníku je to spíš příprava na maturitu a už to není taková zábava.”

„Seminář z biologie je dobrý pro ty, co mají v plánu se biologii více věnovat a maturovat z ní. Seminárka se píše ve třeťáku, což je určitě lepší než v posledním ročníku. “

Jednoleté pro 3. ročník

Seminář z anglického jazyka – CAE, vyučující: Michael Anslow

„Na tomto semináři jsou hodiny většinou pohodové, někdy se dělá gramatika. Co se bude dělat, si vybírají většinou studenti. Záleží i na tom, kolik lidí chce dělat certifikát, podle toho vypadá náplň hodiny.“

„Seminář z angličtiny s Mikem se od mých představ trochu liší. Líbí se mi, že každá hodina je v něčem trochu jiná – jednou si povídáme ve skupinkách, podruhé jdeme ven… Skupinky si najdeme vždy podle papírků, které musíme přiřadit k sobě. Akorát občas nikdo neví, co k sobě patří. Ráda bych si občas povídala celou dobu s kamarádkami ze třídy, to ale bohužel není možné, skupinky jsou tvořeny tak, aby jsme vždy byli s někým jiným. Na druhou stranu chápu, že bychom si měli povídat se všemi. Učíme se celkem zábavnou cestou.“

„CAE s Mikem je taky geniální, prostě jaké si to uděláš, takové to máš – sami si vybereme, co se nám chce dělat. Sem tam si povídáš, někdy jdeš ven nebo fakt děláš gramatiku, prostě na co máš náladu. A Mike je prostě Mike :)“

Seminář z německého jazyka – Sprich mit mir, vyučující: Mgr. Michaela Minaříková

Tento jednoletý seminář je otevřen letos nově. Ale dříve fungoval ve formě nepovinného předmětu, kde se dle slov studentů hlavně mluví, čtou se texty, vypracovávají se cvičení a píší slohové práce.

Základy vyšší matematiky I, vyučující: Mgr. Tomáš Raja, Ph.D., RNDr. Dana Trkovská, Ph.D., Mgr. Svatava Jiroušková

Pozn.: Tento seminář je letos nový. Přebírá ale obsah dvouletého semináře Algebra a matematická analýza z minulých let.

„Rozhodně to rozšíří matematické obzory a myšlení. Je možné naučenou látku použít ve výpočtech už starší látky a zjednodušit si ji tak. Pozor, nejedná se o seminář z klasické matematiky, probírá se algebra a analýza, což jsou dva různé matematické obory a v normálních hodinách se nevyučují. Seminární práce se z předmětu nepíše, ale ve třetím ročníku se počítá soubor zadaných příkladů a ve čtvrtém popis a rozebrání příkladu.“

„Pro někoho, kdo chce na ekonomku, matematickou nebo technickou školu, je to výborný seminář. Budete mít náskok v prvním semestru a neučit se všechno odznova. Ale někdo, kdo nechce na žádnou z těchto škol nebo nemá o matematiku velký zájem, by se akorát trápil!“

„Se seminářem z matematiky jsem naprosto spokojená. U nás se to ještě jmenuje Algebra a Matematická analýza. Seminář splňuje to, co jsem očekávala. Máme paní profesorku Jirouškovou, se kterou mě seminář baví. Občas tedy jede dost rychle, ale na to si po čase zvyknete.“

Seminář a cvičení z chemie, vyučující: Mgr. Jana Hirnšálová

„Ohledně semináře z chemie jsem nadmíru spokojen. Součástí jsou různorodé pokusy, výpočty a popřípadě doplnění znalostí, které se vynechali během předešlých studií. Profesorka Hirnšálová je skvělá a její hodiny, ač náročné, jsou opravdu přínosné a užitečné.”

„Paní profesorka Hirnšálová tomu dává vysokou úroveň. Procvičuje se jak názvosloví, tak i příklady a teorie a doprobere se látka, která se nestihla na konci třeťáku. Laborky probíhají (když není covid), a dělají se z nich protokoly. Ti, kdo měli profesorku Hirnšálovou v předchozích letech si bohužel nemají šanci protokoly opravit, ostatní ano. Je vždycky ochotná pomoct, i když jde o mimoškolní a jiné osobní záležitosti.“

„Hirnšálová je žena, kterou chci být, až vyrostu. Je na ní vidět, jak strašně ji chemie baví. Chce toho strašně moc a seminář je fakt těžkej. Ale ona vás nutí to umět, takže když pak děláte přijímačky, kde jsou ty víc “matematické” části chemie, budete úplně za vodou. V testech od ní sice budete mít trojky a čtyřky, ale budete skvěle připraveni. Navíc, testy se dají opravovat. Když si v hodinách budete poctivě dělat zápisky, máte víceméně hotové i maturitní otázky.“

Pro 4. ročník

Seminář z anglického jazyka– FCE, vyučující: PhDr. Jana Hloušková

„Přestoupila jsem na FCE, tam se jede podle učebnice a je to prostě příprava na ty zkoušky.“

Seminář z německého jazyka – Sicher in Deutsch, vyučující: Mgr. Michaela Minaříková

„Seminář z němčiny jsem si vybrala jakožto nepovinný předmět, jelikož je to původně seminář čtvrťáků. Seminář vede paní profesorka Minaříková. Celou hodinu si povídáme v němčině, čteme texty, vyplňujeme cvičení… Myslím si, že je to dobrý seminář pro lidi, kteří mají o němčinu zájem, protože si myslím, že se tam dá spoustu věcí naučit. Také píšeme slohovky, které se pak známkují. Naštěstí k nim máme slovníky a dopředu víme, z čeho slohovka bude. „

Moderní česká historie, vyučující: PhDr. Petr Churan

Obsah semináře je nabitý informacemi. Na normálním dějepise nemáte příležitost se dozvědět tolik zajímavých a podstatných informací. 

Seminář probíhá tak, že každý student má cca dvě prezentace. Učivo tak prezentují studenti a ne profesor. Ale pan profesor Churan stále opatřuje prezentace svými komentáři, mnohdy velmi zajímavými.

Součástí je i seminární práce. Doporučuji se jimi zabývat co nejdříve. Pokud si totiž vyberete více seminářů se seminárními pracemi, čeká vás spousty práce a ve čtvrťáku se to na vás sesype. 

Jinak je tento seminář hodnocen velmi kladně. Někdy je vytýkán neosobní přístup profesora.

Ekonomie, vyučující: PhDr. Petr Churan

Mnoho studentů konstatuje, že pan profesor Churan má celkově dobré, ale náročné semináře zaměřené hlavně na teorii, tudíž seminář z ekonomie není výjimkou a je hodnocen většinou pozitivně. Nedá se ale očekávat, že to bude oddech, protože pan profesor vyžaduje mnoho samostatné práce (např. četné prezentace na několik hodin prezentování). V semináři se probírá hlavně teorie a historie ekonomie, ale někdy samozřejmě i aktuální témata, týkající se ekonomického dění ve světě a rozebírají se články z Hospodářských novin. Na jednu stranu je vhodný pro doplnění k maturitě ze ZSV anebo pokud někoho jen historie ekonomie baví, ale nedočkáte se ekonomických výpočtů atp., pokud někdo chce dále pokračovat na vysokou školu zaměřenou na ekonomii, ať si raději vybere seminář z matematiky (na přijímačky) a povrchovou, ale dostačující ekonomii se dozví na běžných hodinách ZSV.

Seminář z religionistiky, vyučující: Mgr. et Mgr. Jan Pšenička

Religionistika se jeví jako zajímavý seminář. Dle slov jednoho ze studentů se ale nejedná o žádný oddechový seminář. Ve čtvrťáku se tvoří velká prezentace, čtou se knihy navíc a vypracovává se seminární práce. Religionistika je tedy náročná, ale koho to zajímá, určitě se tam něco naučí.

„Bude to zajímavé pro člověka, kterého tenhle obor nějak baví nebo láká (anebo má nějakou zkušenost s náboženstvím). Seminární práce se píše i v tomto jednoletém semináři a upřímně, před maturitou na to není moc čas. Ale jinak je tenhle seminář zajímavý.“

Seminář a cvičení z fyziky, vyučující: Mgr. Svatava Jiroušková

„Pro ty, kteří jsou na přírodovědné větvi, to není až tak velký přínos. Prvořadě se probírá látka, která se nestihla ve třeťáku a pak to, co třídy typu F a S neproberou, protože jim fyzika ve třeťáku končí. Paní profesorka Jiroušková se ale strašně přizpůsobuje, u nás chce hodně lidí na medinu, takže se dělají příklady z přijímaček.“

„Je to dobrý seminář pro ty, kteří chtějí na medicínu, profesorka se přizpůsobí a počítají se modelovky na medicínu. Ale pro lidi ze třídy P to může být nuda, protože se tam berou věci jako optika, jaderka a další, které se probírají na normálních hodinách fyziky. Ale pro třídy F a S tohle může být poslední šance, jak pochopit tyto oblasti fyziky.“

Seminář a cvičení z fyziky, vyučující: Mgr. Miroslav Srp

„Podle mě seminář je pro lidi, kteří mají o fyziku zájem a těmto seminář doporučuji. Probírané celky jsou z fyziky mikrosvěta (atomy, kvanta, jádro…). Jedná se o seminář, který se snaží rozvíjet myšlení a poznání. Vysokou matematiku na tomto semináři nepotkáte, ale za to látka je lehce náročnější než obvykle. Druhá hodina semináře je věnována dotazům a přípravě na maturitu, např. zkoušky z fyziky.“

Seminář z informatiky, vyučující: Bc. Zdeněk Rašovský

Seminář je podle prvního dotazovaného studenta méně náročný oproti ostatním seminářům. Není vhodný pro studenty bez jakýchkoliv zkušeností s počítači, avšak profesor je velmi chápavý a snaží se studentům vše vysvětlit, aby dokázali práci dělat sami. Na semináři se prý nepíšou žádné testy.

Druhý dotazovaný student tvrdí, že je to sice těžký seminář, ale zvládnout se to dá.

Seminář a cvičení z matematiky, vyučující matematiky

„Je to super, ať dostanete jakoukoliv profesorku. Dobrá volba pro všechny maturanty z matematiky, opakuje se komplet matika ze všech ročníků, zkouší se didaktické testy i se záznamem do archu. Každá probraná kapitola se končí testem, takže se píšou celkem často a všechny se známkují. Ti, kteří maturují profilově, jsou navíc zkoušeni i ústně, aby si to procvičili.“

„Jeden z nejvíc užitečných seminářů. Opravdu připraví na maturitu z matiky, pořád dokola se jedou Cermaty. Hodí se i pro ty, co chtějí dělat Matematiku rozšiřující, pro ty, co chtějí maturovat profilově se to také hodí. Také se to hodí jako procvičení na příjímačky z přírodovědných oborů a medinu. Při testech dostáváme stejný časový limit, jaký je při pravé maturitě, takže si můžeme nacvičit, jak si rozvrhnout čas.“

Ekologie člověka, vyučující: Mgr. Jiří Brada

„Ekologie je zajímavý, pohodový seminář, velké plus je pitva srdce a takové rozšíření biologie a zajímavosti a dost praktických věcí do života.”

„Ekologie je super, nenechte se zmást názvem.”

„Seminář je spíše pro ty, které baví biologie a chtějí si rozšířit znalosti, pomůže i při přípravě na medicínu.“

Některé předměty jsme do naší recenze z důvodu nedostatku podkladů k seminářům, nového otevření semináře či změna vyučujícího daného semináře nebo malého množství výpovědí studentů nezahrnuli. I přesto doufáme, že Vám náš článek bude přínosný.

Autorka a editorka článku: Aneta Hanzalová

další autoři: Abigail Buschová, Lucie Spěváčková, Lukáš Hladík, Patricie Zálešáková, Hannah Cathy Bokondas, Sophie Spustová, Tereza Urbanová, Rosalie Adriana Angelová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button